Ny kartläggning från Global Child Forum visar: Fyra av tio företag saknar riktlinjer mot barnarbete

STOCKHOLM 5 April:

En global kartläggning från Global Child Forum och Boston Consulting Group visar att fyra av tio företag saknar riktlinjer för att motverka barnarbete i sin affärsverksamhet. Den 11:e april samlar kungaparets stiftelse Global Child Forum såväl svenska som internationella näringslivstoppar, politiker och samhällsaktörer på Stockholms Slott för att visa på nya vägar för hur företag kan bli bättre på att stödja barns rättigheter.

En gång om året samlar Global Child Forum högnivådeltagare från privat och offentlig sektor för att söka förmå näringslivet att prioritera arbetet med barns rättigheter. I år deltar bland annat HM Kung Carl XVI Gustaf, HM Drottning Silvia och HKH Kronprinsessan Victoria, tillsammans med talare som närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Lise Kingo från FN-initiativet Global Compact.

Global Child Forums senaste kartläggning om hur företag arbetar med barns rättigheter visar att nästan hälften (46 procent) driver egna program och donerar pengar till välgörenhet. Samtidigt framkommer att fler än fyra av tio företag (43 procent) fortfarande saknar riktlinjer för att motverka barnarbete. Dessutom har endast nio procent av företagen en styrelse som ansvarar för barnrättsfrågor. Läs rapporten här.

Lise Kingo, vd för hållbarhetsinitiativet Global Compact, leder FN:s arbete för att företag ska göra affärer på ett ansvarsfullt sätt och med respekt för mänskliga rättigheter. Hon menar att det är viktigt med en tydlig strategi i arbetet med barns rättigheter.

Global Child Forums senaste kartläggning om hur företag arbetar med barns rättigheter visar att nästan hälften (46 procent) driver egna program och donerar pengar till välgörenhet i detta syfte. Samtidigt framkommer att fler än fyra av tio företag (43 procent) fortfarande saknar riktlinjer för att motverka barnarbete. Dessutom har endast 10 procent av företagen en styrelse som har barnrättsfrågorna på sin agenda.

Barns rättigheter måste vara en del av företagets affärsstrategi och inte bara ett CSR-program som rullar på vid sidan om. Det är företagens ansvar att implementera ett barnrättsperspektiv i sitt hållbarhetsarbete och att såväl anställda som kunder förstår vilken roll företaget kan spela för att främja barns rättigheter,” säger Lise Kingo.

ICT-sektorn i topp bland nordiska företag

Global Child Forum och Boston Consulting Group har utifrån 7 olika faktorer granskat företags arbete med barns rättigheter. Av totalt 300 granskade bolag i Norden, hamnar IKT-sektorn i topp när det kommer till att tillgodose barns rättigheter i sina verksamheter, med 4 poäng av 9 möjliga. Samtidigt visar studien att Norden hamnar långt ner jämfört med andra undersökta regioner med 2 poäng av 9 möjliga, vilket är under det globala genomsnittet på 2.9.

Trots att de flesta företag i dag arbetar med mänskliga rättigheter, så ser vi att många företag fortfarande glömmer bort barnen och därmed missar en väldigt viktig samhällsgrupp. Att IKT-sektorn ligger i framkant är intressant och beror förmodligen på att barn använder deras tjänster och produkter i större utsträckning nu än  tidigare”, säger Fiona Rotberg, Research Director på Global Child Forum.

För ytterligare information, kontakta:
Linda Lodding, Communications Manager, Global Child Forum
linda.lodding@globalchildforum.org, +46 72 387 0248

För bokning av intervjuer och ackreditering, kontakta:
Sofie Segerborg, presskontakt
sofie.segerborg@edelmandeportivo.com, +46 73 749 09 86

Om Global Child Forums undersökningar och rapporter

Global Child Forum har i samarbete med Boston Consulting Group sedan 2013 löpande kartlagt hur företag runt om i världen efterlever barns rättigheter. Över 2500 företag i följande regioner har undersökts: Mellanöstern och Nordafrika, Sydafrika, Sydöstra Asien, Norden samt Sydamerika. För att ladda ner hela studien, besök: https://www.globalchildforum.org/resources/global-report/

Om Global Child Forum

Global Child Forum grundades 2009 av det svenska kungaparet och är en ledande plattform för barns rättigheter respektive företag som brinner för innovativt tänkande och vill dela med sig av sin kunskap samt knyta nya kontakter. Global Child Forum arbetar med olika delar av samhället men särskilt med företagens ansvar för att skapa ett hållbart och rättvist samhälle för världens barn. Utöver forumen tillhandahåller Global Child Forum nya forskningsperspektiv, verktyg och analyser för att hjälpa företag att integrera barns rättigheter i sin verksamhet. Besök www.globalchildforum.org för mer information.

Följ oss på Facebook och Twitter @GCForum. Delta i konversationen genom att använda forumets hashtag: #GCForum18.

Forumet kommer att livestreamas på: www.globalchildforum.org